Themhallerne

Det koster kun en billet til svømmehallen.

Har du et ømt punkt?  se mere her.

 Du er ikke alene. Over halvdelen af os har i de sidste par uger haft ondt i led, ryg eller muskler. De ømme punkter er kroppens signal til dig om, at kronisk muskel- og skeletsygdom kan være på vej. Men den nyeste forskning peger på, at du kan gøre noget ved problemet, hvis du træner.

Træning i vand - det virker
Vand er en fantastisk makker, når du vil træne dine ømme punkter - på én gang nænsomt og effektivt. Derfor har Gigtforeningen udviklet AquaPunkt - en træningsserie for alle, der holder af at komme i svømmehal - baseret på vores solide viden om træning i vand.


AquaMama - vandtræning for gravide

AquaPunkt har lanceret en ny træningsserie.

Serien hedder AquaMama og er udviklet til gravide.

Læs mere om AquaMama

5 GODE GRUNDE TIL AT TRÆNE AQUAPUNKT I SVØMMEHAL:

1. Træning i vand letter belastningen på de ømme led

Opdriften i vandet betyder, at der ikke er så stor belastning på led og muskler. Derfor kan du træne effektivt uden smerter og uden at overbelaste de i forvejen ømme led og muskler.
Når du står i vandet, vil opdriften altid forsøge at presse kroppen opad. Jo mere af kroppen, der er i vand, jo større er opdriften - og er du overvægtig, hjælper vandet med at tage noget af vægten. Du bliver nærmest vægtløs. Opdriften fungerer altså som en slags omvendt tyngdekraft.

Her kan du se, hvad din vægt på land svarer til i vandet (vand til halsen):
65 kg = 9 kg
75 kg = 11 kg
85 kg = 13 kg

2. Vand giver dine muskler modstand, der gør dem stærkere
Du kan selv tilpasse modstanden i vandet ved at sætte tempoet op eller ned: Jo hurtigere bevægelsen udføres, desto mere modstand giver vandet. Også træningsredskaberne kan være med til at øge modstanden - f.eks. når du presser en skumvægt ned gennem vandet.

3. Træning i vand støtter og giver tryghed
Vandet støtter dine bevægelser, så træningen er mere skånsom end på land. F.eks. kan vandet hjælpe med at holde armen oppe, mens du træner skulderen. Samtidig giver vandet tryghed. Du kan ikke overbelaste dine led - og har du problemer med at holde balancen, hjælper vandet med at støtte dig, og det gør ikke ondt at falde!

4. Træn alene eller sammen - når det passer dig
I en travl hverdag kan det være svært at få motionsaktiviteterne til at passe ind i skemaet. AquaPunkt er hurtigt, effektivt og fleksibelt. Hver øvelsesserie tager bare omkring fem minutter, og du kan træne, når du vil - uden faste holdtider.

Du kan også have børnene med, mens du træner. Med AquaPlay, som er udviklet til især familier og andre grupper, kan I dyste på lige fod og have det sjovt, samtidig med at I får rørt jer.
Se Aquaplay øvelser her:

5. Og så er det gratis...
AquaPunkt er et gratis tilbud fra Gigtforeningen til alle svømmehalsbrugere. Du behøver ikke at investere i udstyr og redskaber - det findes alt sammen i svømmehallen. Har du et ømt punkt?
Du er ikke alene. Over halvdelen af os har i de sidste par uger haft ondt i led, ryg eller muskler. De ømme punkter er kroppens signal til dig om, at kronisk muskel- og skeletsygdom kan være på vej. Men den nyeste forskning peger på, at du kan gøre noget ved problemet, hvis du træner.

Aquapunkt i Them Svømmehal - det koster kun en svømmebillet:-)